Essent ontwikkelde een slim netwerk dat het opladen van elektrische auto’s in
principe overal in Nederland mogelijk maakt.

Het energiebedrijf maakte dat dinsdag tijdens een presentatie op het TT
Circuit in Assen bekend. Het speciale netwerk, het zogenoemde MSG-netwerk
(Mobile Smart Grid), is gewoon via de huidige stopcontacten en de huidige
elektriciteitsnetten toegankelijk.

Het slimme van het systeem is dat het bij elk stopcontact de identiteit van de
afnemer herkent. Wanneer in een willekeurig stopcontact in Nederland de accu
van een elektrische wagen is opgeladen, krijgt de afnemer vanzelf de
rekening op de mat.

Volgens Essent en samenwerkende partijen United Momentum Group,
Electric Cars Europe en InnoSys Engineering brengt dit concept elektrisch
rijden in Nederland in een stroomversnelling.

Het grote voordeel van elektrische auto’s is dat ze geen schadelijke stoffen
uitstoten. Essent zelf neemt volgend jaar de eerste elektrische auto’s in
gebruik. Het gaat om enkele honderden bedrijfs- en personenauto’s.

Voor het snelladen van de accu komen er oplaadstations langs snelwegen,
waarmee een geheel lege accu in tien minuten weer vol stroom zit. Opladen
thuis duurt langer. Eenmaal aan de lader kan via een ingebouwde computer in
het voertuig worden geregeld hoe lang en onder welk tarief de auto moet
worden opgeladen. Zo kan het laden op een later tijdstip gestart worden.
"Bijvoorbeeld 's nachts, aangezien het tarief van nachtstroom lager is'',
legt een Essent-woordvoerder uit.

Het concept is niet gebonden aan Essent. Volgens de woordvoerder is het
systeem simpel te installeren op netwerken van andere energieleveranciers.
Met hen zijn echter nog geen afspraken gemaakt. "We bieden een standaard aan
en hopen dat de markt hierop inspeelt'', aldus de zegsman.

Als dat gebeurt, zullen autoproducenten in 2010 voor het eerst tot
massaproductie overgaan, zo verwacht Essent. Onder meer Volkswagen, Volvo en
Daihatsu houden zich bezig met het ontwikkelen van elektrische wagens. De
huidige modellen kunnen 300 á 500 kilometer rijden op een lading.

Het rijden op elektriciteit biedt ook de mogelijkheid energie van wind
en zon op te slaan in de accu's. "Energie moet normaal gesproken meteen
worden gebruikt omdat je het niet kunt opslaan'', aldus de woordvoerder.
"Maar met de nieuwe generatie accu's kan dat wel. Dat biedt een enorm
potentieel aan opslagcapaciteit.'' De kosten zullen in vergelijking met
benzine, diesel of hybride aanzienlijk lager uitvallen, stelt Essent.

Er is geen aanschafbelasting (BPM) verschuldigd en geen wegenbelasting.
Op een kilowattuur, ter waarde van 20 eurocent, kan acht kilometer gereden
worden. Ter vergelijking: een liter diesel kost 1,40 euro en is goed voor 16
kilometer. In aanschaf gaan de elektrisch aangedreven voertuigen in de
prijscategorie van kleine middenklassers vallen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl